Arca jde rozšiřovat potraviny Delia prostřednictvím vietnamských obchodníků. V plánu je i rozvoz potravin domů

Teprve nedávno se odhalila známá finanční skupina Arca Capital jako dvoutřetinový většinový majitel akcií sítě potravin Delia a už tu máme první konkrétní plány na expanzi v České republice. Zatímco před několika týdny šlo jen o nekonkrétní vyjádření dostat se se značkou Delia do Prahy, nyní již existují mnohem podrobnější informace.

První prodejna v Praze už v září

Arca Capital se už podle prvotních informací vyjádřila, že by ráda navázala spolupráci s vietnamskými obchody. Vidí tam totiž zajímavý potenciál a zejména velmi dobré lokální vazby. Je proto zřejmě i logické, že první prodejna bude v hlavním městě České republiky otevřena ve vietnamské tržnici Sapa v pražské Libuši. Otevření je naplánováno na polovinu září.

Značka se bude dále rozšiřovat prostřednictvím franšízy i prostřednictvím vlastních poboček. Jak říká Rastislav Velič, „do půl roku bychom chtěli otevřít deset až patnáct prodejen jen v Praze“. Celkově má ​​Arca Capital v plánu provozovat 40 až 50 prodejen.

Kvalita zaručena

Vietnamské obchody jsou nejen v Praze, ale i po celém území České republiky, velmi populární. I proto chce majitel Arca Capital, Pavol Krúpa, upřednostnit rozšiřování provozů Delie právě prostřednictvím vietnamských obchodních partnerů.

Zatímco dosud však byly vietnamské provozovny známé zejména nízkou cenou, v případě potravin Delia se netřeba obávat, že by se šlo „po ceně“ na úkor nízké kvality. Vedoucí retail týmu v Cushman & Wakefield, Katarína Paule, říká: „Půjde o kontrolovanou, předem dohodnutou spolupráci, aby byla dosažena kvalita i spokojenost zákazníka“.

Sortiment prodejen bude částečně přizpůsobení regionálním preferencím zákazníků. Logistické nastavení, zařízení interiéru a některé další důležité vnější znaky však budou mít potraviny Delia samozřejmě společné. Celkový koncept by měl být podobný tomu, jak funguje například síť potravin Tesco Expres nebo Žabka.

Potenciál právě ve spolupráci s vietnamskými obchodníky vidí i Rastislav Velič, kteří o nich říká: „Vnímají potřebu zvýšit kulturu prodeje ve svých prodejnách, zatraktivnit interiér, aby mohli zvýšit svou marži na produktech. Nemohou soutěžit s ostatními jen s nízkými cenami „.

sortiment delia
Sortiment Delia je bohatý

Trend je jasný a chopila se ho už i konkurence

Vietnamská komunita obchodníků je zajímavým obchodním partnerem i pro konkurenci značky Delia. Například nákupní aliance ČEPOS již s vietnamskou komunitou spolupracuje a má síť prodejen s názvem Bala. Takto funguje prostřednictvím více než tisíc vydaných franšízových licencí, avšak ty jsou postaveny poměrně volně. Zákazník dokonce někdy v dané prodejně ani nemusí poznat, že jde o součást řetězce.

Stejně tak velkoobchodní prodejny Makro už oslovili vietnamské obchodníky, ale nejen je. Pod značkou Můj obchod provozuje Makro více než 570 prodejen v České republice a zhruba 500 partnerských prodejen i na Slovensku. U nás tvoří vietnamští obchodníci téměř dvě třetiny takových prodejen.

Zatímco Bala však má franšízu nastavenou bez striktních omezení, Makro je přísnější. Jak říká mluvčí řetězce Roman Nýdrle, „prodejny musí přijmout definovaný branding a musí dodržovat standardy kvality prodeje„. Podobně „přísně“ bude zřejmě fungovat i síť prodejen Delia.

Bude i rozvoz potravin? Teprve po dosažení určité sítě prodejen

Součástí plánů s rozšiřováním působení potravin Delia je i online prodej a dovoz potravin domů. Na Slovensku takovou službu provozuje například známá značka Tesco, v České republice zas Rohlík.cz nebo Košík.cz. Jak na tom bude Delia?

Na úvod si zřejmě vezme příklad ze Slovenska, kde to pilotně nabízí pro některé části Bratislavy. „V České republice o tom budeme uvažovat, až když dosáhneme určitého počtu prodejen“, říká Rastislav Velič.

Delia by mohla jako soukromá síť potravin, která bude kombinovat regionální i globální přístup, právě v oblasti donášky potravin domů uspět. Arca chce zároveň využít síť i pro prodej vlastních značek minerálek Korunní a Ondrášovka. V budoucnu se dokonce uvažuje i o využití přístupu k zákazníkům prostřednictvím nabídky finančních služeb nebo služeb mobilního operátora.

Zdroj: finweb.sk, idnes.cz